Yritys

Historia

Aarne Salo (1928-93) aloitti kuorma-autoliikenteen vuonna 1949. Seuraavalla vuosikymmenellä toiminta laajentui taksiin, vaikkakin isäntä itse ehti vuosiksi myös metsurin töihin Amerikan mantereelle lukuisten pohjalaisten aikalaistensa tavoin.

Seuraavalla vuosikymmenellä perhe pyöritti kuljetustoiminnan ohella paikallista Essoa vuosien 1964-69 aikana. Vuonna 1965 Aarne Salo osti ensimmäisen bussinsa, ja sillä bussilla olikin 200 omistajaa. Tuolloin vain bussin omistajat saivat olla kyydissä ilman liikennelupaa, joten Alahärmästä Lapualla uudessa ammattikoulussa käyneet opiskelijat ilmoittautuivat omistajiksi. Oli tuo luvan saanti hiukan pidempi prosessi siihen aikaan...Mutta tarve linja-autolle oli huutava, koska koulu alkoi, ja sinne täytyi päästä. Järjestelyä kesti kuitenkin vain muutaman kuukauden.


Kuva: Härmän Liikenteen ensimmäinen linja-auto ja perustaja Aarne Salo, ratin takana on nykyinen omistaja Vesa Salo.

Syrjäkylien koulujen lakkautukset laajensivat bussibisnestä nopeasti 60- ja 70-lukujen vaihteessa. Silloinen kunnanvaltuuston puheenjohtaja lähestyi ja kehotti laajentamaan, kun koulukyydit piti saada hoidettua syrjäkylistä kirkonkylälle.

Samoihin aikoihin aloitettiin myös tilausajot. Tilausajoja ja matkoja tehtiin erityisen paljon Norjaan ja Neuvostoliittoon: Neljän päivän Leningradissa Astor-hotellissa maksoi 70-luvun alussa kyyteineen vain 175 markkaa, joten kysyntää riitti. Pisin tilausajomme oli 90-luvun alussa, tuolloin ajettiin Uralille asti – kilometriä kertyi 25 000 ja aikaa kului puolitoistakuukautta.

Seuraavaksi Härmän Liikenteen toiminta laajeni yritysostolla Vaasaan, kun yhtiö osti Sakun Linjat 80-luvun alussa. Se oppimatka kesti vain neljä vuotta, sillä liikenteen hoitaminen etätyönä oli liian hankalaa.

Vuonna 1985 Härmän Liikenteellä tehtiin sukupolvenvaihdos, kun isä-Aarne luovutti firman pojalleen Vesalle. Vesalla on myös neljä siskoa, mutta heitä ei liikenneala kiinnostanut, joten liikennöinti jäi kokonaan Vesalle.

Härmän Liikenteen vaikeimmat vuodet osuvat 90-luvun alkuun. Lama ei iskenyt niin pahasti bussiliikennöintiin, vaan yhtiön vuonna 1983 perustamaan matkatoimistoon. Samoille synkille vuosille osui myös perustajan, Aarne Salon kuolema vain 65-vuotiaana.

Lamasta noustiin kuitenkin jaloilleen, ja 2000-luvulla toiminta on laajentunut Ylistaroon ja Seinäjoelle. 2013 vuoden alusta Härmän Liikenne aloitti Seinäjoen kaupunkiliikenteen hoitamisen Komia Liikenne -brändillä.

Härmän Liikenteen imagoa on rakennettu omaan erottuvaan pohjalaiseen suuntaansa jo vuosia. Tässä keskeinen henkilö on ollut Kauhavan ruman vallesmannin painajainen, Isoo-Antti. Härmän Liikenteen varikolta on matkaa Isoo-Antin kotitilalle vain kiven heitto. Tämän lähemmäksi pohojalaasuuren kovaa yrintä ei kuljetusalalla pääse.

2016 vuoden lopussa Härmän Liikenne Oy osti Mustajärven Liikenne Oy:n liiketoimet:

Siirtyvään liiketoimintaan sisältyy koululais- ja reittiliikenne, henkilöstö, kalusto sekä kiinteistöt.

Linja-autoala on voimakkaassa murrosvaiheessa, jossa kaikki kuljetusliikenne vapautuu vapaaseen kilpailuun. Kilpailussa pärjääminen edellyttää suuria investointeja kalustoon sekä palveluun. Härmän Liikenne Oy vastaa kilpailuun asiakaslähtöisellä toimintamallilla.

TERVETULOA KANSSAMME MUKAVALLE MATKALLE!