UKK - Usein Kysytyt Kysymykset

K1: Miksi nettilatauksessa näkyy yksi tuote, kun haluaisin toisen lipputuotteen kortilleni?

V: Ensimmäiset lipputuotelataukset tulee tehdä aina myyntipisteissämme joko kaupungintalolla tai Komia Liikenteen toimistolla. Tällöin kortille kirjataan mikä tai mitä tuotteita kortilla on. Valitettavasti emme pysty etänä liittämään lisätuotteita kortille, vaan uusi lipputuote täytyy ladata ensimmäisen kerran myyntipisteissämme. Lisälataukset onnistuvat sitten normaalisti busseissamme, myyntipisteissämme tai nettilatausportaalissa.

K2: Korttini meni hukkaan, miten toimin?

V: Jos korttisi menee hukkaan, niin ilmoita meille nimesi ja korttinumerosi, jolloin voimme laittaa korttisi sulkulistalle. Jos korttisi tuodaan toimistolle, niin otamme sinuun yhteyttä. Olethan muistanut antaa yhteystietosi korttia ostaessa? Jos et, niin lähetä meille yhteystietosi osoitteeseen info(at)komialiikenne.fi  .

K3: Karttanne eivät näytä pysäkkejä. Mistä tiedän, missä lähin pysäkkini on?

V: Kaupunkiliikenteen aikataulut ja reitit -vihossa pysäkit on merkitty keltaisella pallolla. Pallot näkyvät myös nettisivujemme reittikartoissa. Lähintä pysäkkiäsi voit etsiä myös Kätevä-sovelluksella.

K4: Voinko ladata kortille useamman lipputuotteen vai joudunko ostamaan eri kortit eri tuotteille? Millä perusteella autolaite valitsee, mitä tuotetta se käyttää?

V: Kortille voi ladata useamman lipputuotteen, mutta uusi tuote tulee käydä lataamassa ensimmäisen kerran myyntipisteistämme joko Komia Liikenteen toimistolta Tehtaantie 11 tai Kaupungintalolta. Jos kortille ladataan yhtä aikaa kaksi erilaista tuotetta, esim sarjalippu ja kuukausilippu, niin kortti käyttää ensimmäisenä asiakkaalle edullisemman tuotteen. Tässä tapauksessa menisi sarjalippu. Kun sarjalipusta on matkat tai aika loppunut, niin kuukausilippu aktivoituu. Jos kortille on ensin ladattu sarjalippu ja muutaman viikon päästä sinne ladataan kuukausilippu, niin kortti käyttää ensimmäisenä ladatun lipputuotteen ensin, eli tässä tapauksessa sarjalipun.

K5: Mikä on, kun nettilataus ei toimi ja ruutuun tulee vain valkoista, ja olen jo pari kertaa yrittänyt?

V: Sinulla on voinut jäädä selaimesi välimuistiin jokin epäonnistunut lataustapahtuma. Tämä voi johtua siitä, että internetyhteytesi on pätkäissyt, jolloin lataus on keskeytynyt tai olet itse sulkenut tilauksen syystä tai toisesta ja sulkenut vain selaimen, etkä ole itse keskeyttänyt tapahtumaa ”Keskeytä” painikkeesta. Suosittelemme tyhjentämään selaimesi välimuistin, selaushistorian ja yrittämään uudestaan. Vois myös koittaa käynnistää tietokoneesi uudestaan.

K6: Bussissa ei kortilla näkynyt matkoja, vaikka olin ladannut netissä kortin aamulla.

V: Nettilataukset suosittelemme tekemään edellisenä päivänä, että tilaus varmasti saapuu autolaitteillemme.

K7: Mistä saan pin-koodin, jolla voin tarkistella korttini saldoa?

V: Pin-koodin saat tilausvahvistuksen mukana, kun olet ensimmäisen kerran ladannut korttisi nettilautausportaalissamme. Tilausvahvistus aukeaa selaimeesi. Jos et kuitenkaan ole hoksannut ottaa pin-koodia ylös, niin ota meihin yhteyttä ja lähetämme sinulle uuden.

K8: Miksi minun uusi matkakorttini ei toiminut Peräseinäjoelta tulevassa bussissa?

V: Komia Liikenteen uudet matkakortit toimivat ainoastaan Komia Liikenteen julkisen liikenteen vuoroissa, joihin Peräseinäjoen alue ei kuulu. Matkahuollon kortit käyvät vielä busseissamme.

K9: Kauanko korttini on voimassa? Pitääkö se uusia joskus ja maksaako se? 

V: Kortin niin kutsuttu teknillinen ikä on kolmesta viiteen vuoteen. Sen jälkeen kortti lakkaa toimimasta. Tämän jälkeen kortti täytyy uusia ja silloin tulee maksaa kortin luontimaksu 5€. Tällöin hyvitämme kortilla olevat matkat tai päivämäärät.

K10: Mistä lähtien päivät alkavat kulumaan kortilla? Ostopäivästäkö?

V: Kuukausi-, sarja- sekä vuosilipuilla päivät alkavat kulumaan, kun latauksen jälkeen ensimmäisen kerran leimaat korttisi autolaitteeseen.